Rada EÚ na rokovaní v Lisabone v marci 2000 zadefinovala požiadavku transformácie Európskej únie na konkurencieschopnú, dynamickú a znalostnú ekonomiku, ktorá je schopná zabezpečiť trvalo udržateľný rozvoj, ekonomický rast a lepšie podmienky pre všetkých občanov (tzv. Lisabonská stratégia). Táto požiadavka bola následne transformovaná do procesu budovania informačnej spoločnosti v programe eEurope2005 na rokovaní Rady EÚ v Seville v júni 2002 a priebežne je konkretizovaná do nových cieľov a úloh. Proces definovania cieľov a priorít budovania informačnej spoločnosti v priestore EÚ je možné etapizovať nasledujúcimi medzníkmi:
Cieľom budovania informačnej spoločnosti je vytvorenie lepších podmienok pre podnikanie, ako aj skvalitnenie, zjednodušenie a spríjemnenie života spoločnosti prostredníctvom moderných informačných a komunikačných technológií vo všetkých sférach spoločnosti (štát – podnikateľský sektor – občania) pokrývajúcich prácu, obchodovanie, vzdelávanie, výskum a inovácie, aktívne využívanie voľného času. Budovanie informačnej spoločnosti má bezosporu ekonomický rozmer, ale jeho súčasťou je taktiež celospoločenský rozmer, ktorý vedie k zmene celospoločenských procesov a vytvorenia lepšieho prostredia pre občanov a dosahovaniu ich cieľov a záujmov. Významnou súčasťou informačnej spoločnosti je eGovernment, t.j. aplikovanie informačných technológií do procesov zabezpečovania funkcií verejnej správy a komunikácii občanov a komerčnej sféry z verejnou správou. eGovernment je dnes v EÚ chápaný ako spôsob zlepšenia verejných služieb, demokratických procesov a posilnenia podpory k verejným politikám prostredníctvom využívanie informačných a komunikačných technológií v kombinácií s organizačnými zmenami a novými zručnosťami1. Predovšetkým je potrebné zdôrazniť, že uvedená definícia v sebe obsahuje určitý myšlienkový vývoj nazerania na informatizáciu verejnej správy, ktorý sa odkláňal technického pohľadu, až na pohľad na eGovernment ako na katalyzátora reformy fungovania verejnej správy pri ktorom je technologická stránka v zásade druhoradá. Eliminácia bariér pre elektronickú komunikáciu medzi orgánmi verejnej správy na všetkých úrovniach a komerčnou sférou a občanmi podporuje rozvoj európskeho podnikateľského prostredia a znižuje administratívne zaťaženie. Nepriamo podporuje taktiež využívanie prínosov informačnej spoločnosti a elektronickej komunikácie s verejnou správou. Európska komisia v priamej náväznosti na iniciatívu i2010 nadefinovala akčný plán2, ktorý vychádza najmä z vyhlásenia ministrov prijatého na tretej ministerskej konferencii o elektronickej verejnej správe, v ktorom sa uvádzajú jasné očakávania rozšírených a merateľných výhod elektronickej verejnej správy v roku 2010. Akčný plán definuje 5 úloh elektronickej verejnej správy so špecifickými úlohami na rok 2010:
Problematika eGovernmentu sa automaticky na EU úrovni vzťahuje nielen na riešenie problémov štátnej správy, ale aj samospráv - na regionálnej i miestnej úrovni, a všetkých inštitúcií spadajúcich do kategórie verejného sektoru. Z dôvodu systematického pokrytia problematiky eGovernmentu sa Európska komisia zameriava na rozvoj:
Z hľadiska budovania eGovernment riešení je mimoriadne dôležitý celoeurópsky pohľad na pojem eGovernment, t.j. poskytovanie pan-európskych služieb verejnej správy. Pod týmto pojmom je chápané poskytovanie elektronických služieb presahujúcich existujúce administratívne ohraničenie jednotlivých štátov EÚ a dosiahnutie vzájomnej interoperability a dostupnosti služieb verejnej správy pre všetkých občanov a podnikateľské subjektu v EÚ3. Vyjadrením tohto pohľadu je program IDABC – interoperabilné poskytovanie pan-európskych služieb eGovernment verejnej správe, podnikateľom a občanom. Od roku 2002 sa monitoring stavu využívania eGovernmentu v rámci informačnej spoločnosti (eEurope, eEurope+) zameral aj na elektronickú komunikáciu s úradmi verejnej správy. Od roku 2005 sa v rámci iniciatívy i2010 sa monitoring využívania eGovernmentu v rámci informačnej spoločnosti (eEurope, eEurope+) zameriava najmä na nasledovné oblasti:
V roku 2005, EK vybrala oblasť 12 eGovernment služieb pre občanov a 8 eGovernment služieb pre podnikateľov, ktoré sú predmetom EU benchmarkingu na pravidelnej ročnej báze (viď benchmarking). 1 Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: The Role of eGovernment for Europe’s Future COM (2003) 567 final of 26 September 2003; Commission of the European Communities 2 Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: i2010 eGovernment Action Plan: Accelerating eGovernment in Europefor the Benefit of All COM (2006) 173 final of 24 April 2006; Commission of the European Communities 3 V súlade so znením článkov 14, 154 a 158 umožňujúcim občanom EÚ, komerčným subjektom, lokálnej a regionálnej samospráve využívať výhody vytvorenia priestoru bez vnútorných hraníc.