Stav a postup eGov na Slovensku

Aktuálne je pre zavádzanie eGovernmentu, prípadne rozvoj informačných systémov veľmi vhodná doba, pretože s použitím finančných prostriedkov z operačného programu informatizácia spoločnosti je možné za 5% nákladov (pretože až 85% oprávnených výdavkov môže byť krytých z prostriedkov OPIS a ďalších 10% zo štátnych zdrojov) vybudovať informačný systém, ktorý bude slúžiť nie len samospráve ale hlavne obyvateľom a podnikateľom. Z prostriedkov OPIS je na opatrenie 1.2, čo je elektronizácia verejnej správy a elektronických služieb na miestnej a regionálnej úrovni, vyčlenených 351 134 204 €, čo je pri stanovenom konverznom kurze (30,1260 Sk / €) viac ako 10,5 miliardy Sk. Ich alokácie do jednotlivých krajov sú nasledovné:

  • západné Slovensko: 109 519 943 € (3 299 397 803 Sk)
  • stredné Slovensko: 102 850 460 € (3 098 472 958 Sk)
  • východné Slovensko: 138 763 801 € (4 180 398 269 Sk)

V hre sú aj ďalšie prostriedky z prioritných osí 2 a 3, na ktoré je spolu vyčlenených ďalších 259 743 110 € (7 825 020 932 Sk).

Aktuálne úlohy

Pre samosprávy s počtom obyvateľov vyšším ako 1000 a samosprávy ktoré budú žiadať financie z verejných zdrojov je aktuálne nevyhnutné do 31.12.2008 (tento termín nie je záväzný pre samosprávy s počtom obyvateľov 1000 a menej) si vypracovať a schváliť samosprávnymi orgánmi návrh koncepcie rozvoja informačných systémov a tento návrh si do uvedeného termínu odoslať na schválenie ministerstvu financií. Samosprávy sú následne povinné svoju schválenú koncepciu dodržiavať a postupovať podľa nej pri zavádzaní eGovernmentu a informatizácii svojich postupov, prípadne úprave svojich informačných systémov.

Problémy

Pri zavádzaní elektronických služieb verejnej správy na Slovensku sa momentálne potýkame s nasledovnými problémami:

  • nepripravenosť legislatívy, ktorá neumožňuje realizáciu mnohých elektronických služieb - je nutné však konštatovať, že v tomto bode sa už robia kroky potrebné na odstánenie tohto problému,
  • nepripravenosť infrašruktúry pre implementáciu elektronických služieb (sem patrí aj nedostupnosť širokopásmového internetového prístupu),
  • nedostupnosť základných on-line registrov (s výnimkou Obchodného registra),
  • chýba motivácia jednotlivých orgánov verejnej správy k aktívnej podpore budovania elektronických služieb.